Saturday, April 26, 2008

Mengharaplah Kita Kepada Allah





Dari Anas r.a., katanya: "Saya mendengarkan Rasulullah s.a.w. bersabda:



"Allah Ta'ala berfirman - dalam Hadis Qudsi: "Hai anak Adam - yakni manusia, sesungguhnya engkau itu selama suka berdoa dan mengharapkan kerahmatanKu, maka pastilah Aku memberikan pengampunan padamu atas segala dosa yang ada padamu dan Aku tidak peduli - betapa banyaknya.

Hai anak Adam, andaikata dosa-dosamu itu telah mencapai setinggi langit - karena sangat banyaknya, kemudian engkau memohonkan pengampunan padaKu, pasti Aku mengampuninya.

Hai anak Adam, andaikata engkau datang padaku dengan membawa kesalahan hampir sepenuh bumi, kemudian engkau menemui Aku, asalkan engkau tidak menyekutukan sesuatu denganKu, pastilah Aku akan mendatangimu dengan membawa pengampunan hampir sepenuh bumi itu pula."



*Subhanallah. .Maha Suci Allah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penerima Taubat..rasa rendahnya diri yang selalu melakukan dosa..sebanyak mana pon dosa maksiat yang kita lakukan..Allah swt masih akan menerima ampunan kita. Jadi, jangan laa kita sia-siakan peluang ini. Wahai sahabat perjuangan, saling memperingati dan berilah semangat sesama kita untuk sama-sama mengejar rahmat tuhan~~



Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah s.a.w., sabdanya:

"Allah Azzawajalla berfirman-dalam Hadis Qudsi: "Aku adalah menurut sangkaan hambaKu dan Aku akan selalu besertanya selama ia mengingat padaKu. Demi Allah, niscayalah Allah itu lebih gembira kepada taubatnya seseorang hambaNya daripada seseorang di antara engkau semua yang menemukan sesuatu bendanya yang telah hilang di padang yang luas.

Barangsiapa yang mendekat padaKu dalam jarak sejengkal, maka Aku mendekat padanya dalam jarak sehasta dan barangsiapa yang mendekat padaKu dalam jarak sehasta, maka Aku mendekat padanya dalam jarak sedepa. Jikalau hambaKu itu mendatangi Aku dengan berjalan, maka Aku mendatanginya dengan bergegas-gegas. " (Muttafaq 'alaih)



*Bila kita terasa jauh dari rahmat Allah..di manakah silapnya? Allah kah yang meninggalkan kita? Atau kita yang melarikan diri jauh daripada mengingati Allah?Hmm..

Untuk adik-adik usrahku, Selamat berusaha dalam Membuat persiapan menghadapi peperiksaan akhir..ingatlah bahawa usaha yang dihamparkan bukanlah penentu kejayaan kita di akhir nanti..kerana sesungguhnya Allah swt telah menuliskan susur jalur perjalanan hidup kita sejak di Luh Manfuz lagi. Berharaplah kepada Allah agar Dia memberkati urusan kita dan memberikan yang terbaik buat kita. Bersyukurlah kamu kepada Allah atas sebrang rezeki yang ditentukan walaupun ia tidak menepati apa yang kamu impikan..dan bersabarlah kamu atas ujian-ujian yang Allah swt sediakan. Ingatlah sesungguhnya ujian itu merupakan hadiah kepadamu drpd KekasihMu..Ia tanda peringatanNya kepadamu..maka balaslah hadiah itu dengan ingatan yang seumpamanya..malah lebih banyak lagi.
All d Best..N luv U all~~

(sumber; Kitab Riyadussalihin Taman Orang2 Soleh, Imam Nawawi)

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum..
suke ah entry ni..sgt insaf..n lepas akak tegur sy haritu, iA sy lebuh berlapang dada dgn ape yg Allah hadiahkan..btol tu..usaha yg kt hamparkn mmg bukan penentu kejayaan di akhir nnt..Allah knows best..=)